در جست‌وجوی پوستی شفاف و جوان‌تر، اغلب به محصولاتی روی می‌آوریم که حاوی مواد بسیار گیج‌کننده هستند. کلماتی را روی بطری های محصولات مورد علاقه خود خواهید دید که به نظر می رسد مستقیماً از یک کتاب شیمی دبیرستان آمده اند (اسید سالیسیلیک؟) و موارد دیگر که کاملاً گلدار به نظر می رسند (عصاره های گیاهی؟)، اما آیا این کلمات فقط بخشی از یک کتاب شیمی دبیرستانی هستند. طرح بازاریابی بزرگی که شما را وادار می کند جدیدترین و بهترین محصولات مراقبت از پوست را امتحان کنید؟ گاهی بله، گاهی نه.

حقیقت این است که وقتی شما در حال توسعه یک استراتژی خوب مراقبت از پوست هستید، مواد تشکیل دهنده واقعاً بسیار مهم هستند، و باید برخی از افزودنی‌های کلیدی را بشناسید، بنابراین روتینی را دریافت می‌کنید که متناسب با نوع پوست منحصر به فرد شما باشد. اما همه مواد لازم نیستند، و برخی از آنها در واقع می توانند بیشتر از اینکه مفید باشند، مضرات ایجاد کنند. چه یک ماسک رضایت‌بخش زغال چوب باشد یا یک شستشوی معمولی روزانه آکنه، به دانستن محتوای محصولات شما کمک می‌کند تا پوست خود را خراب نکنید.

مزایای برخی از رایج ترین ترکیبات مراقبت از پوست

اسید سالیسیلیک

این لایه بردار شیمیایی واقعی و آزمایش شده به آرامی لایه بالایی پوست را در عمق منافذ برداشته و به درمان و پیشگیری از آکنه کمک می کند. اثر ضد التهابی دارد و برای از بین بردن جوش های سرسیاه عالی است. اسید سالیسیلیک یک اسید بتا هیدروکسی (BHA) در نظر گرفته می شود، به این معنی که محلول در روغن است و بنابراین برای افرادی که پوست چرب دارند ایده آل است.

اسید سیتریک

همانطور که از نامش پیداست، اسید سیتریک از مرکبات مشتق شده است. این یک آلفا هیدروکسی اسید (AHA) در نظر گرفته می شود و به عنوان یک لایه بردار شیمیایی عمل می کند که به آرامی سلول های مرده پوست را از لایه بالایی پوست شما پاک می کند. سایر AHAهای رایج با خواص مشابه عبارتند از اسید لاکتیک، اسید گلیکولیک، اسید تارتاریک، اسید مالیک و اسید ماندلیک.

اسید ال اسکوربیک

در مراقبت از پوست، اسید ال اسکوربیک به سادگی کلمه ای فانتزی برای ویتامین C است. این آنتی اکسیدان قوی به محصولات ضد پیری اضافه می شود زیرا می تواند به تسکین پوست و کاهش ظاهر پیری کمک کند.

اسید آلفا لیپوئیک

این اسید به طور طبیعی در بدن تولید می شود و مانند اسید ال اسکوربیک به عنوان یک آنتی اکسیدان برای کمک به حمله و خنثی کردن رادیکال های آزاد که می توانند باعث افتادگی، چین و چروک یا کدر شدن پوست شوند، عمل می کند.

بنزوئیل پراکسید

اغلب با اسید سالیسیلیک در درمان آکنه همراه می شود، بنزوئیل پراکسید یک ضد عفونی کننده است که پوست را از آلودگی و باکتری ها پاک می کند و به پیشگیری و درمان جوش ها کمک می کند.

اسید هیالورونیک

اگر به دنبال یک مرطوب کننده ژل خوب برای پوست های چرب یا کرم صورت آبرسان برای آب بندی رطوبت هستید، به دنبال محصولی با اسید هیالورونیک (HA) باشید. این یک ماده شفاف و ژل مانند است که به طور طبیعی در بدن یافت می شود تا بافت ها را هیدراته نگه دارد. در مراقبت از پوست برای حفظ رطوبت استفاده می شود.

گلیسیرین

مانند اسید هیالورونیک، گلیسیرین یک ترکیب طبیعی است که می تواند به حفظ رطوبت کمک کند. یکی از بزرگترین مزایای آن این است که پوست را مرطوب نگه می دارد و در عین حال پوست را بازسازی می کند، و آن را به انتخابی عالی برای افرادی که پوست شدیدا خشک دارند تبدیل می کند.

روغن معدنی

روغن معدنی از نفت بسیار تصفیه شده ساخته شده است و اغلب در کرم ها و لوسیون های طراحی شده برای آبرسانی یافت می شود. و در حالی که احتمالاً موارد مفیدی دارد، منافذ را مسدود می کند، که می تواند منجر به جوش شود.

زغال فعال

هیاهویی که در مورد شستشوی صورت زغال فعال و ماسک های صورت وجود دارد چیست؟ مردم این ماده را دوست دارند زیرا توانایی منحصر به فرد جذب آلودگی میکروسکوپی، باکتری ها و گازها را دارد و به شستن منافذ برای جلوگیری از آکنه عمیق کمک می کند. توجه داشته باشید که زغال چوب مشابه قطران زغال سنگ نیست که اغلب به محصولات آرایشی و بهداشتی اضافه می شود و برای درمان پسوریازیس استفاده می شود. با این حال، آن را یک سرطان زا برای انسان می دانند و با سرطان مرتبط است.

میکروبیدها

میکروبیدها دانه‌های پلاستیکی کوچکی هستند که در شوینده‌ها و اسکراب‌های صورت یافت می‌شوند و به عنوان لایه‌بردارهای دستی عمل می‌کنند که لایه بالایی پوست را حذف می‌کنند تا لایه‌های جدید سالم زیر آن نمایان شوند. تمام تلاش خود را بکنید تا از ریزدانه های پلاستیکی خودداری کنید، زیرا برای محیط زیست مضر هستند، در عوض، به دنبال محصولاتی با لایه بردارهای طبیعی مانند پوسته گردو یا ساقه بامبو باشید.

رتینوئیدها

از جمله رتینول، ترتینوئین و ایزوترتینوئین ها مشتقات ویتامین A هستند که معمولاً در محصولات ضد پیری و داروهای تجویزی آکنه یافت می شوند. آنها در بازسازی رشد سلول های جدید و بهبود سلامت پوست بسیار موثر هستند، اما عوارض جانبی جدی دارند. آنها می توانند بسیار تحریک کننده باشند، بنابراین فقط باید در موارد شدید با تجویز متخصص پوست مصرف شوند.

دی متیل آمینو اتانول

10 بار سریع بگو! این ماده گیج کننده به طور طبیعی در غذاها، به ویژه ماهی های چرب مانند سالمون و آنچوی یافت می شود. هنگامی که در مراقبت از پوست استفاده می شود، اعتقاد بر این است که به صاف کردن چین و چروک ها و سفت شدن پوست افتاده کمک می کند.

عصاره های گیاهی

در مراقبت از پوست، برخی از محبوب ترین عصاره های گیاهی عبارتند از: آناناس و پاپایا برای تجزیه روغن های مسدود کننده منافذ، آلوئه ورا و خیار برای تسکین پوست تحریک شده و گل همیشه بهار برای محافظت از پوست در برابر رادیکال های آزاد مضر.

همانطور که می بینید، درک آنچه در محصولات مراقبت از پوست شما وجود دارد ممکن است کمی به تحقیق نیاز داشته باشد. اما زمانی که بدانید چه چیزی برای نوع پوست شما مفید است، می‌توانید روتین مورد تایید متخصص پوست بسازید که شما را به پوستی بی عیب و نقص هدایت کند. مهمترین نکته این است: مطمئن شوید که همیشه محصولات مراقبت از پوستی را انتخاب کنید که در واقع مواد تشکیل دهنده را فهرست می کنند، زیرا هرگز نمی دانید چه چیز دیگری ممکن است در آنجا پنهان شود!