اهمیت ندادن به پوست پا می‌تواند عواقب دردناکی از جمله ایجاد عفونت های باکتریایی یا قارچی، میخچه، ترک خوردگی پوست و بوی بد داشته باشد. از نظر زیبایی شناسی، غفلت از پا در رژیم مراقبت از پوست روزانه، می‌تواند شما را شبیه یک طاووس کند (با ظاهری قشنگ اما پاهای نازیبا )همه شنیده ایم که پا قلب دوم ماست. دلیل آن، این است که در طول روز پا با پمپاژ کردن، خون را به قسمت های بالایی بدن می رساند.

این جمله اهمیت رسیدگی و مراقبت از پاها را برای ما ضروری و مهم می کند. پس باید در حفظ سلامت پاهای خود بکوشیم و آن را از هرگونه مشکلی دور نگه داریم. پاهای شما در طول روز وزن کل بدن شما را تحمل می کنند و به همین دلیل آنها همیشه در معرض آسیب، کوفتگی و عفونت قرار دارند. جدای از بهداشت و سلامت پاها امروزه زیبایی آن ها نیز بسیار موردتوجه همه است.

روش های مراقبت از پوست پا را بشناسید

شستن کامل پاها در طول روز

برای مراقبت از پوست پا بهتر است پاهای خود را به صورت روزانه بشویید. این کار باعث می‌شود تا آبرسانی پوست به شکل منظم انجام شود. استفاده از سنگ پا در شستشوی پا بسیار مؤثر است و باعث افزایش جریان خون خواهد شد.

چرب کردن پاها

زمانی که پاهای خود را در طول روز می‌شویید، بهتر است از وازلین و سایر کرم‌های نرم کننده استفاده کنید. این کار باعث می‌شود تا یک لایه محافظ بر روی پوست پا ایجاد شود که برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی به پوست مؤثر است.

استفاده از دمپایی در منزل

برای این که بتوانید از زخم و سوراخ شدن کف پا در منزل جلوگیری کنید، بهتر است در هنگام جا به جایی از دمپایی با کیفیت استفاده کنید. دمپایی انتخاب شده باید به صورت کامل اندازه پاهای شما باشد. از بین دمپایی‌های قابل انتخاب، مدل انگشتی آن برای محافظت از پاها مناسب نیست.

ماساژ دادن پا

برای مراقبت از پوست پا کافی است در هنگام خواب، چند دقیقه پاهای خود را ماساژ دهید. این کار باعث می‌شود تا گردش خون در پا افزایش پیدا نماید. ماساژ دادن پا یک شیوه عالی برای رفع خستگی و ورم پا است.

توجه به درد پا

در صورتی که در طول روز احساس درد در پا دارید، بهتر است آن را جدی گرفته و به پزشک متخصص مراجعه کنید. بسیاری از دردهای اولیه پا می‌تواند نشانه یک بیماری در بدن باشد لذا با مشاهده درد پا بهتر است از یک پزشک متخصص مشورت بگیرید.

میخچه و پینه

شما باید سلول‌های مرده را مدام از پاهای خود جدا کنید . مخصوصاً در قسمت‌هایی مانند پاشنه، روی انگشتان و قسمت‌های استخوانی که بیشتر به آن‌ها فشار وارد می‌شود. ولی بااین‌حال گاهی پاهای ما میخچه و پینه می‌زند مخصوصاً اگر کفش‌هایی بپوشید که میزان اصطکاکش با پای شما زیاد باشد به‌هیچ‌وجه از ابزار نوک‌تیز برای جدا کردن این ضایعات استفاده نکنید .شما باید با استفاده از چسب یا داروهایی که حاوی اسیدلاکتیک هستند ناحیه را مرطوب و لایه‌برداری کنید.

هر روز چند دقیقه پاهای خود را ماساژ دهید

یکی از ساده ترین راهها برای داشتن پاهای سالم و عاری از هر گونه مشکلات پا ماساژ آنها است. چند دقیقه ماساژ پا در روز باعث قوی شدن مچ پا، تسکین درد و التهاب پا، کاهش ناراحتی و سوزش پا و همینطور بهبود گردش خون در پاها می شود. برای این کار میتوانید از روغن های طبیعی مثل روغن زیتون و نارگیل استفاده کنید ولی حتما قبل از استفاده آنها را گرم کنید.

چرخش خون

خون باید در پاهای شما جریان داشته باشد؛ به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم زمانی که در خانه هستید پاهایتان را بالا قرار دهید. مچ پا و انگشتانتان را تکان داده و بچرخانید. وقتی نشسته‌اید برای مدت طولانی پاهایتان را روی ‌هم زیرا این کار جریان خون به پای شما را قطع می‌کند.

کفش راحت برای محافظت از پوست پا

همیشه به یاد داشته باشید از کفشی استفاده کنید که راحت باشد. از پوشیدن کفش تنگ خودداری کنید، زیرا این امر منجر به عفونت یا زخم پوستی می‌گردد. همچنین از پوشیدن کفش پاشنه بلند به طور مکرر و پیوسته خودداری کنید، زیرا باعث آسیب به بافت‌ها و رباط‌های پای شما می‌شود.

ترکیب شیر و پودر پوست پرتقال

نصف فنجان پودر پوست پرتقال و مقداری شیر را باهم ترکیب کنید سپس یک خمیر سفت درست کرده و به پاهای خود بمالید و بگذارید تا روی پوست شما خشک شود. بعد دست‌های خود را خیس کرده و پاهای خود را مالش دهید و بعد از آن با آب ولرم پاهایتان را بشویید. می‌توانید از این روش هفته‌ای ۳ بار استفاده کنید.