در سبک دکوراسیون مینیمال حضور وسایل اضافه و به هم ریختگی در فضای منزل هرگز به چشم نمی خورد و یکی از مهم ترین مشخصه های این سبک دکوراسیون سادگی است. در دکوراسیون پذیرایی مینیمال تنوع رنگ ها بسیار کم است و در این سبک از دکوراسیون از ترکیب رنگ سفید با رنگ سیاه و خاکستری استفاده می شود.

اگر ترجیح می دهید برای طراحی دکوراسیون پذیرایی منزل تان از لوازم و چیدمان های ساده استفاده کنید انتخاب سبک مینیمال می تواند برای شما ایده مناسبی باشد در این سبک طراحی دکوراسیون به هم ریختگی و حضور لوازم اضافه و بلااستفاده در دکوراسیون منزل به چشم نمی خورد.

مینیمالیسم چیست؟

مینیمالیسم رو میشه در هنرهای تجسمی، فشن، ادبیات، موسیقی و معماری تعریف کرد. برای مثال حوزه معماری از طراحی ساختمان‌های مینیمال تا دکوراسیون و مبلمان رو در بر می‌گیره. پس اگر سبک زندگی شلوغی دارین و از این وضعیت رضایت ندارید الان وقتشه دست به کار بشید.

برای طراحی پذیرایی به سبک مینیمال به این نکات توجه کنید

وسایل غیر ضروری را حذف کنید

در این سبک هیچ وسیله اضافی یا تزئینات غیرضروری در اطراف شما وجود ندارد. شما برای تکمیل سبک دکوراسیون مینیمالیستی تنها به چند وسیله تزئینی ساده و هماهنگ با سایر لوازم نیاز دارید. می‌توانید از یک گلدان بزرگ و زیبا در بالای میز ناهارخوری و یا یک تابلوی ساده و شکیل در اتاق نشیمن خود استفاده کنید.

اتاق پذیرایی را با چراغ های به اشکال هندسی

چراغ­ های اتاق را با اشکال هندسی خاص انتخاب کنید. این کار زیبایی خاصی به اتاق پذیرایی شما می بخشد. و اغلب طرفداران سبک مینیمال از آنجایی که اهمیتی فوق العاده بالایی به نور می­دهند، از این طرح استقبال می­کنند. پس اگر شما هم می­خواهید اتاق پذیرایی مینیمال خود را داشته باشید، از این چراغ ها استفاده کنید.

نقاط کانونی خالی و فضاهای سفید

فضاهای خالی یا به اصطلاح تخصصی سفید عواملی مهم در دکورهای مینیمالیستی محسوب می شود. تعادل بصری با داشتن یک نقطه کانونی متمرکز نیز مکملی برای فضاهای سفید در دکوراسیون محسوب می شوند.

یک پالت رنگی خاص

از مهم‌ترین خصوصیات سبک دکوراسیون مینیمال این است که معمولاً از رنگ‌های مشابه و خنثی مثل سفید، سیاه، کرم، بژ و خاکستری در فضا استفاده می‌شود. رنگ‌های روشن به ساده‌ترین حالت ممکن در اکثر وسیله‌ها تکرار می‌شوند و تنها استفاده از سایه‌های ملایم روشن و تیره یک رنگ موجب ایجاد جذابیتی ویژه در دکوراسیون می‌شود.

چینش مبلمان به ساده ترین شکل

همانطور که گفتیم در یک اتاق پذیرایی مینیمال، سادگی حرف اول را می­زند. چیدمان و طرح مبلمان در این سبک طراحی دکوراسیون از اهمیت زیادی برخوردار است.و برای ساده تر به نظر رسیدن دکوراسیون پذیرایی از مبلمان با طرح های ساده در سبک مینیمال استفاده می شود. همچنین در دکوراسیون مینیمال پذیرایی اغلب از مبلمان با رنگ های کرم و روشن استفاده می شود همچنین می توانید برای تناسب بیشتر بین رنگ دیوار و مبلمان از رنگ سیاه برای مبلمان پذیرایی استفاده کنید.

تزئینات محدود

المان های برجسته اتاق را نگه دارید و از عناصر تزئینی به عنوان المان های تاکیدی استفاده کنید و خانه خود را با موارد محدودتری دیزاین کنید.

با نورهای مخفی هنر آفرینی کنید

یکی دیگر از خصوصیات سبک دکوراسیون مینیمال این است که به شما اجازه می‌دهد تا با استفاده از نور، هر گوشه از فضای خانه را به یک اثر هنری تبدیل کنید. استفاده از نورهای مخفی در کنار تخت و یا اطراف دیوار، به کار بردن چراغ‌های ساده و جذاب و همچنین استفاده از آباژور در این سبک زیبایی خاصی ایجاد می‌کند.

شلوغ کاری بر روی دیوارها ممنوع

در یک اتاق پذیرایی مینیمال، یا قاب عکسی بر روی دیوارها دیده نمی­شود و یا از یک قاب عکس بسیار بزرگ استفاده می­شود. دیوارهای خود را شلوغ نکنید، از تعدد قاب عکس­های رنگارنگ و کوچک بر روی دیوارها خودداری کنید، چیزهایی از قبیل گل و گلدان را از دیوارها آویزان نکنید.

سطوح فلزی با انعکاس نور

استفاده از پوشش ساده‌ی فلز در مبلمان و لوازم دکوری است که بی‌شک ظاهر جذابی را به دکوراسیون‌تان اضافه خواهد کرد. سطوح فلزی با انعکاس نور باعث می‌شوند که فضای شما بزرگتر بنظر برسد. همینطور آن‌ها به خوبی با انواع رنگ و دکوراسیون‌ها ترکیب شده و شما هیچ نگرانی از این جهت نخواهید داشت.

سبک مینیمال حال و هوای بهتری به شما میدهد

مینیمالیسم مترادف خلاص شدن از شر وسایل مازاد و ایجاد تنفس فضایی هست. بین چیزهایی که محیط اطراف ما رو شکل میدن و آرامش روحی و ذهنی ما پیوندی غیرقابل انکار وجود داره و همین تنفس‌هایی فضایی هست که باعث میشه بتونیم کمی ذهن خودمون رو آروم کنیم. گفتن این نکته هم خالی از لطف نیست؛ سبک مینیمالیسم برای آپارتمان و خانه‌های کوچک به خوبی کار می‌کنه، چون باعث میشه فضا بزرگ‌تر به نظر برسه.