طراحی دکوراسیون مغازه و فروشگاه و طراحی ویترین مغازه و طراحی نمای مغازه یا فروشگاه اگر به درستی انجام شود می تواند توجه افراد زیادی را به سمت مغازه شما جلب کند و باعث افزایش در آمد و داشتن مشتریان بیشتری شود از این رو بهتر است در انتخاب طراحی داخلی و نمای بیرونی انواع مغازه ها حساسیت لازم را به خرج دهید.

طراحی داخلی فروشگاه تأثیر مستقیمی بر فروش آن دارد. بسیاری از مشتریان در لحظات اولی که ویترین یا طراحی فروشگاه را مشاهده میکنند تصمیم به خرید کردن یا نکردن میگیرند و حتی اهمیتی به قیمت و کیفیت اجناس آن نمیدهند.

برای دکوراسیون مغازه و فروشگاه چکار کنیم ؟

مسیر حرکتی در دکور مغازه

نکته مهم دیگری که به عنوان یک اصل در طراحی داخلی مغازه وجود دارد، سیرکولاسیون و مسیر رفت و آمد مشتریان است. شما باید طراحی داخلی را به گونه ای انجام دهید که افراد بتوانند در حد امکان فضای رفت و آمد و توفق برای نگاه کردن به کالا و محصولات را داشته باشند. اگر ابعاد فروشگاه یا مغازه بزرگ باشد، باید این سیرکولاسیون را به گونه ای تعریف کنید تا مشتریان از یک طرف وارد شده، به راحتی در کل فضا بچرخند و سپس خارج شوند. در این صورت دکور مغازه به بهتر دیده شدن و در نتیجه فروش بیش تر کالاها کمک خواهد کرد

دیوار

دیوار اولین چیزی نیست که به چشم مشتری میخورد اما یکی از مهم ترین قسمت هایی است که تعیین میکند فروشگاه شما یک فروشگاه ساده و کلاسیک است یا یک مغازه امروزی با اجناس شیک. با توجه به اصل مهم تناسب در طراحی داخلی، دیوار فروشگاه شما باید نسبت به دکوراسیون آن با یک تناسب کلی همراه باشد. قسمت اعظمی از این موضوع در همخوانی رنگ و دکور خلاصه میشود.

رنگ دکور مغازه

اصل مهم دیگری که باید در طراحی داخلی مغازه و فروشگاه رعایت شود، استفاده از ترکیب رنگی مناسب برای آن است. مسلما این که دقیقا چه رنگی برای این کار انتخاب شود بستگی به نوع مغازه و ابعاد و اندازه آن دارد. اما چیزی که شما باید به آن توجه داشته باشید این است که در دکوراسیون مغازه، همه چیز به خصوص رنگ ها، در خدمت اجناس داخل مغازه هستند و به هیچ وجه نباید حضور آن ها را تحت تاثیر خود قرار بدهند. بنابراین از ترکیب رنگ هایی استفاده نمایید که از شلوغی بیش از اندازه جلوگیری کرده و اجناس را بیش تر در معرض نمایش قرار بدهند.

ورودی متمایز و خاص

چکار کنیم که ورودی فروشگاه یا مغازه ما، مشتری را راغب کند که وارد شود؟ یکی از کارهایی که در طراحی ورودی فروشگاهمان می توانیم انجام دهیم، متمایز و خاص طراحی کردن آن است. یعنی کاری کنیم که نظر مشتری به آن جلب شود. ناخوداگاه زمانی که نظر مشتری به ورودی فروشگاهی جلب شود و از ویترین و جنسهای فروشگاه هم راضی باشد، حتماً وارد می شود.

برای جلب توجه بیشتر، می توانیم نور متمرکز کافی و نه زیادی را بر روی ورودی متمرکز کنیم. توجه همه رهگذرها، به یک فضای خاص که نور متفاوت از اطراف خود داشته باشد، جلب می شود. هر چه قدر این نور در بازه استاندارد روشنایی، روشن تر باشد، حس مثبت و اعتماد بیشتری ایجاد می کند.

میز فروشنده

میز فروشنده تجلی‌گر عظمت فروشگاه شما نیست! پس لازم ندارید که یک چهارم فضای فروشگاه خود را با آن پر کنید. در فروشگاه های کوچک به شدت با این موضوع روبرو میشویم که فروشنده در پشت یک میز بسیار بزرگ ایستاده که فضای زیادی از فروشگاه را اشغال کرده است. پس تا جای ممکن میز را متناسب با دکوراسیون داخلی انتخاب کنید و به رنگ بندی آن نیز اهمیت بدهید.

محل استراحت

دلیل آن این است که معمولاً شاهد هستیم افرادی که برای خرید وارد فروشگاه می شوند، کسانی را با خود همراه دارند که تنها هدف آنها همراهی مشتری اصلی فروشگاه ما است. کودکان، افراد میانسال، آقایانی که همراه همسر خود به خرید آمده اند و …

این دسته از افراد معمولاً از پیاده روی زیاد و سر زدن به فروشگاه های متعدد، خسته هستند. از طرف دیگر، یکی از دلایلی که مشتریهای اصلی ما زود سعی می کنند فروشگاه را ترک کنند، خستگی همراهانشان است. به این ترتیب میخواهند سریعتر فروشگاه های مختلف را بررسی نمایند تا به نتیجه نهایی برسند.

خب ما براحتی با تعبیه و جانمایی محل مناسب برای نشستن و استراحت مراجعین، این مشکل را تا حد زیادی حل می کنیم. برخورد ما با راحتی مشتریان فروشگاه و همراهانشان، در این زمینه همانند برخورد با راحتی مشتریان در دکوراسیون کافی شاپ است. هر میزان داخل فروشگاه راحت تر باشند، بیشتر وقت می گذرانند و احتمالاً بیشتر خرید می کنند.

کدام مشاغل بیشتر به طراحی داخلی اهمیت بدهند؟

آرایشگاه زنانه و مردانه

دکور مغازه آرایشگاه مردانه یا زنانه، از اون مواردی هست تاثیر بسیاری مثبتی روی جذب مشتری داره

مغازه لوازم التحریر

آمارها نشون داده که خیلی از آدما صرفا به خاطر دیزاین و مدل طراحی دکور یه فروشگاه لوازم التحریر، دست به خرید محصولاتی زدن که واقعا به اون‌ها نیازی نداشتند.

مغازه لوازم خانگی

اگه مغازه لوازم خانگی دکوراسیون خوبی داشته باشه، همه خانم‌های خونه با دیدن اون تمایل دارن که خونه خودشونم اونطوری جذاب و زیبا باشه، پس از اون وسایل و محصولات تهیه می‌کنند.

مغازه لوازم آرایشی

مغازه لوازم آرایشی هم یکی از اون جاهاییه که هرقدر زیباتر و خاص‌تر طراحی بشه، مشتریاش احساس امنیت خاطر بیشتری برای خریدکردن از اونجا رو تجربه می‌کنند.

مغازه موبایل

مغازه موبایل فروشی باید با نورپردازی زیاد به یه جای بزرگ و دلباز تبدیل بشه، دکور این مغازه بهتره مدرن باشد.

رستوران و کافی شاپ

در واقع دکور کافی‌شاپ یا رستوران باعث میشه آدما بیان داخل و بخوان ساعتی رو اونجا سپری کنن. کیفیت غذا و نوع برخورد پرنسل در مراحل بعدی قرار داره

مغازه کیف و کفش

مغازه کیف و کفش یکی از دیگر از انواع مغازه هایی هست که اغلب مشتریان آن خانم ها هستند بنابراین بهتر است چیدمان کیف و کفش در فروشگاه و یا مغازه به شیوه ای خاص و متفاوت انجام شود. اگر شما تمایل دارید در طراحی دکوراسیون داخلی مغازه کیف و کفش می توانید از قفسه و یا آویز استفاده کنید همچنین چیدمان مغازه باید به شیوه ای باشد که مشتریان برای تست کردن کیف و کفش ها به راحتی به فضاها دسترسی داشته باشند. نصب آینه در قسمت های مختلف مغازه و یا فروشگاه یکی دیگر از نکاتی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

پوشاک مردانه و زنانه

طراحی دکوراسیون بوتیک برای مغازه هایی که مشتریان آن ها خانم ها هستند بهتر است با دقت بیشتری انجام شود. بهتر است در طراحی دکوراسیون داخلی مغازه پوشاک زنانه از انواع رنگ هایی استفاده شود که مورد علاقه خانم ها است و علاوه بر این انتخاب دکور و چیدمان پوشاک در قفسه ها و یا مکان هایی که برای قرار دادن انواع پوشاک در نظر گرفته شده از اهمیت زیادی برخوردار است. به طور کلی بهتر است دکوراسیون مغازه های پوشاک زنانه شیک و متفاوت باشند زیرا اغلب خانم ها جذب مغازه ها با دکوراسیون مدرن و به روز می شوند.