بسیاری از ما در مقطعی از زندگی خود با پلک پف کرده از خواب بیدار شده ایم. علاوه بر ناراحتی (و گاهی اوقات دردناک)، می تواند به طور موقت بینایی شما را نیز تحت تاثیر قرار دهد. وقتی این اتفاق می‌ افتد، احتمالاً از خود پرسیده‌ اید که چه چیزی باعث آن شده است و سریع‌ ترین راه برای درمان تورم پلک چیست؟

علل متداول تورم پلک به راحتی قابل درمان است

در حالی که تورم پلک ها می تواند نا امید کننده باشد، معمولاً جای نگرانی نیست. در بیشتر موارد پلک ها به دلیل شرایط خوش خیم متورم می شوند و به راحتی در خانه قابل درمان هستند. اگر متوجه پف کردید، احتمالاً به دلیل یکی از این محرک ها است.

گل مژه

گل مژه که به نام های شالازیون یا هوردئولوم نیز شناخته می شود، یکی از شایع ترین علل تورم پلک است. آنها معمولاً به صورت یک برآمدگی کوچک در امتداد لبه پلک بالا یا پایین ظاهر می شوند.

درمان تورم پلک ناشی از گل مژه

استفاده از کمپرس گرم روی ناحیه آسیب‌ دیده به مدت 10 تا 15 دقیقه، سه تا پنج بار در روز با از بین بردن انسداد به بهبود گل‌ زدگی کمک می‌ کند. و در حالی که یک دستمال گرم ساده می تواند کار شما را انجام دهد، می توانید از یک کیسه چای سبز گرم و مرطوب نیز استفاده کنید. چرا؟ چای سبز سرشار از خواص ضد میکروبی است که به تسریع التیام و تسکین التهاب کمک می کند.

آلرژی یا واکنش های آلرژیک

آلرژی های فصلی و واکنش های آلرژیک به صابون ها یا لوازم آرایش می تواند منجر به تورم پلک شود. این نوع تحریک و تورم به عنوان ملتحمه آلرژیک شناخته می شود.

در آلرژی‌ های فصلی، معمولاً برخی علائم سطح چشم نیز خواهید داشت. چشم ها احساس خارش یا تحریک خواهند کرد. همچنین ممکن است صبح ها متوجه پف کردن پلک ها شوید، زمانی که مواد شوینده روی ملحفه ها یا گرده های پنجره های باز فرصت کافی برای تحریک چشمان شما در طول شب داشتند.

درمان تورم پلک ناشی از واکنش آلرژیک

برای تورم پلک ناشی از آلرژی فصلی، چیزهای بسیار محافظه کارانه به مدیریت آن کمک می کند. کمپرس خنک را امتحان کنید، یک داروی آلرژی بدون نسخه و شاید مقداری قطره ضد خارش چشم مصرف کنید. کمپرس خنک را می توان به مدت 15 دقیقه هر چند ساعت یکبار اعمال کرد.

اگر مشکوک هستید که یک واکنش آلرژیک می تواند پشت التهاب باشد، ببینید آیا استفاده از یک صابون یا محصول جدید مراقبت از پوست را شروع کرده اید یا خیر. و بررسی کنید که آرایش و سایر محصولاتی که برای دور چشم خود استفاده می‌ کنید تاریخ مصرف آنها تمام نشده باشد.

ریمل باید هر سه ماه یکبار تعویض شود. برس ها باید به صورت هفتگی شسته شوند و پس از دو سال یا زمانی که شروع به سایش کردند، تعویض شوند. آیا در یادآوری زمان آرایش کردن مشکل دارید؟ هر بار که محصول جدیدی را باز می کنید، یک یادآور در تقویم گوشی خود تنظیم کنید.

سلولیت پیش سپتال

سلولیت پره سپتال یا سلولیت دور چشم، یک عفونت باکتریایی است که می تواند پوست و بافت نرم اطراف چشم را تحت تاثیر قرار دهد.  اساساً غدد چربی داخل پلک لخته می‌ شوند یا عفونی می‌ شوند و می‌ توانند باعث پف کردن، حساس شدن و قرمز شدن پلک شوند.

سلولیت پیش سپتال یا پیش چشمی در کودکان شایع تر است، اما می تواند افراد را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد. معمولاً در اثر ضربه به اطراف چشم (خراش یا نیش حشرات) یا عفونت سینوسی ایجاد می شود. در حالی که این بیماری مسری نیست، مهم است که قبل از گسترش آن به سایر قسمت های چشم، تحت درمان قرار بگیرید.

درمان تورم پلک ناشی از سلولیت

سلولیت پره سپتال یا سلولیت اطراف چشم باید توسط پزشک تشخیص داده شود. معمولاً با یک رژیم غذایی 5 تا 7 روزه از آنتی بیوتیک های خوراکی درمان می شود.

روزاسه چشمی

روزاسه چشمی، که شکل دیگری از بیماری پوستی روزاسه است، یک بیماری التهابی است که چشم ها و پوست اطراف آنها را تحت تاثیر قرار می دهد. می تواند باعث تورم پلک ها و اطراف چشم به همراه قرمزی، خارش، سوزش و ترشح شود.

درمان تورم پلک ناشی از روزاسه چشمی

در حالی که هیچ درمانی برای روزاسه چشمی وجود ندارد، علائم را می توان به روش های مختلفی مدیریت کرد. بهترین گزینه های شما:

  • کمپرس گرم در حین حمام و بعد از آن اعمال می شود
  • آنتی بیوتیک هایی مانند داکسی سایکلین
  • اشک مصنوعی یا قطره چشمی حاوی لیپیدها
  • پاکسازی دور چشم با یک پاک کننده با pH متعادل
  • استفاده روزانه از ضد آفتاب با SPF 30 یا بالاتر روی پلک ها و پوست اطراف چشم
  • اجتناب از محرک های غذا و نوشیدنی، که از فردی به فرد دیگر متفاوت است و می تواند شامل الکل و غذاهای تند باشد.

سایر علل تورم پلک

پلک های شما ممکن است به دلایل مختلف دیگری متورم شوند. این شامل:

  • بلفاریت یا تحریک در امتداد خط مژه ناشی از باکتری
  • خشکی شدید چشم
  • التهاب شدید اربیت یا چشم
  • سالخوردگی
  • مصرف بیش از حد سدیم

بیماری هایی مانند بلفاریت، خشکی چشم یا التهاب احتمالاً باید با داروهایی مانند آنتی بیوتیک ها، قطره های چشمی یا داروهای ضد التهاب درمان شوند. اما برای پف‌کردگی ناشی از افزایش سن یا مصرف سدیم، ایجاد تغییراتی در برنامه‌های شبانه شما می‌تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند.