شوره سر یک بیماری خاص پوستی است که روی پوست سر ایجاد می شود. پوست سر را پوسته پوسته، و ایجاد خارش می کند و فولیکول های مو را ضعیف خواهد کرد . این به دلیل شرایط بیرونی و همچنین درونی بدن ایجاد می شود.
درمان های طبیعی مختلفی برای درمان آن ها وجود دارد، اما به خاطر داشته باشید که اقدامات پیشگیرانه خارجی باید به طور منظم برای کنترل آن انجام شود.

علت شوره سر چیست؟

آلودگی بیرونی و قارچ عامل اصلی شوره سر هستند. ما اغلب هر روز به دلایل مختلف از مکان های مختلف دیدن می کنیم. موهای ما با انواع مختلفی از ناخالصی ها مواجه می شوند و نیاز به تمیز کردن منظم دارند. اگر مرتب تمیز نشود، ناخالصی ها در پوست سر جمع شده و با روغن مخلوط می شود و باعث تحریک می شود.

برخی از دلایل دیگر که باعث ایجاد شوره سر می شوند

  • قارچ در مو
  • پوست خشک
  • حساسیت به محصولات مختلف مو
  • پسوریازیس و اگزما

قارچی به نام مالاسزیا از روغن های ترشح شده از فولیکول های مو تغذیه می کند. ضرر زیادی ندارد، اما گاهی اوقات به دلیل ماهیت بیش فعالی که دارد، پوست سر سلول های پوستی اضافی تولید می کند. این فرآیند باعث می شود پوست سر قرمز، چسبنده، زرد و پوسته های سفید تشکیل شود. این وضعیت پوست سر درماتیت سبورئیک نامیده می شود.

در طول زمستان، پوست سر به دلیل شرایط بسیار سرد و گرم که هر روز با آن مواجه می شوید، خشک می شود. گاهی اوقات شامپو زدن روزانه نیز باعث تحریک پوست می شود که منجر به خشکی و پوسته پوسته شدن پوست سر می شود. باید دو بار در هفته از آن استفاده کنید و به دنبال آن یک نرم کننده برای آبرسانی به پوست سر خشک استفاده کنید. نرم کننده به عنوان یک مرطوب کننده برای پوست سر شما عمل می کند.

شرایط داخلی مانند کمبود ویتامین و پروتئین نیز باعث شوره سر می شود. ویتامین هایی مانند ویتامین B و مواد مغذی مانند آهن، روی و کمبود بیوتین نیز منجر به شوره سر می شود.
درمان های طبیعی خاصی برای خلاص شدن از شر شوره سر وجود دارد. در اینجا ما در مورد درمان ها و همچنین غذاهایی که باید برای کنترل شوره سر استفاده کنید صحبت خواهیم کرد.

چه غذایی بخوریم؟

غذاهای غنی از بیوتین

این غذاها سرشار از ویتامین B هستند که رشد سلولی را تحریک می کند. پروتئین های بدن را متابولیزه می کند که باعث رشد مو می شود. کمبود آن منجر به نازک شدن و شکستن موها می شود. بادام، سیب زمینی شیرین، تخم مرغ، پیاز، جو دو سر، بادام زمینی، گوجه فرنگی، هویج، ماهی، اسفناج، کلم بروکلی و موز از جمله غذاهای غنی از بیوتین هستند.

غذاهای غنی از امگا 3

اسیدهای چرب امگا 3 به رشد سلول های جدید و همچنین تقویت قلب، ریه ها و سیستم ایمنی کمک می کند. برای سلامتی انسان حیاتی است زیرا باعث بهبود سریع زخم، آبرسانی، تامین اکسیژن غنی می شود که به خلاص شدن از شر پوسته پوسته شدن پوست، فولیکول های ضعیف مو و پوست سر خشک کمک می کند. اسیدهای چرب امگا 3 عبارتند از: ماهی خال مخالی، ماهی قزل آلا، روغن کبد ماهی، شاه ماهی، صدف، ساردین، دانه کتان، دانه چیا و غیره.

چه غذایی نخوریم ؟

از رژیم های غذایی غنی از قند، غذاهای ناسالم، غذاهای سرخ شده و غذاهای فرآوری شده باید اجتناب شود. قندها باعث رشد مخمر در بدن می شوند که شوره سر را تقویت می کند. همچنین اثرات ویتامین B و آنتی اکسیدان ها را در بدن به حداقل می رساند.

به غیر از مصرف غذا، مراقبت های خارجی نیز باید انجام شود. باید از شامپوهای غنی از خواص ضد قارچی استفاده کرد. اطمینان حاصل کنید که از شامپوهایی با موادی مانند کتوکونازول، سولفید سلنیوم، پیریتیون روی، قطران زغال سنگ و اسیدهای سالیسیلیک استفاده می کنید.

روغن های طبیعی برای رفع شوره سر

1. روغن درخت چای و روغن علف لیمو

هر دو دارای خواص ضد التهابی قوی هستند که به مبارزه موثرتر با شوره سر کمک می کند. به طور موثر با قارچ که مسئول ایجاد درماتیت سبورئیک است مبارزه می کند.

آنها را مستقیماً روی پوست سر قرار ندهید. روغن حامل مانند روغن نارگیل و روغن جوجوبا باید با آنها مخلوط شود تا رقیق شود زیرا باعث تحریک و التهاب پوست سر می شود.

2. روغن نارگیل

خواص آبرسانی و درمان موثر آن در برابر اگزما دلیل اصلی ترجیح مردم روغن نارگیل برای شوره سر است.

3. روغن آویشن

به دلیل خاصیت ضدعفونی کنندگی و ضد قارچی آن برای عفونت های پوست سر موثرتر است. گردش خون در سر را تحریک می کند که آن را سالم نگه می دارد.

4. روغن بابونه

برای درمان پوسته پوسته های پوست سر و همچنین شوره سر استفاده می شود. قرمزی و التهاب را تسکین می دهد. همچنین خشکی و خارش پوست سر را تسکین می دهد. برای پوست سر چرب، سطح رطوبت را حفظ می کند که در نتیجه از شوره سر جلوگیری می کند. به جز روغن نارگیل، سایر روغن های ضروری نباید به طور مستقیم استفاده شوند. در زیر نحوه استفاده از آنها آورده شده است.

6-8 قطره روغن را به شامپوی معمولی خود اضافه کنید.
آنها را با روغن های حامل مانند نارگیل و جوجوبا رقیق کنید. آنها را در یک کاسه مخلوط کنید سپس آن را به پوست سر خود بمالید. موهای خود را با یک شامپوی ملایم بشویید. بهترین نسبت برای مخلوط، دو قطره جوش ضروری به یک قطره روغن حامل است.