اوه بعد از یک خواب سخت شبانه، زمانی که احساس می‌ کنید در حال دویدن در حالت خالی هستید، سخت است که روز بعد را پشت سر بگذارید. یک چرت کوتاه باور نکردنی به نظر می رسد. اما ممکن است از خود بپرسید: چرت زدن چقدر باید طول بکشد تا انرژی خود را مجدداً راه اندازی کنید بدون اینکه خواب شبانه شما مختل شود؟

فواید چرت زدن

چرت زدن خواب است و خواب ترمیم‌ کننده است. ایده این است که خواب از هر نوعی، زمانی است که ما به مغز و بدن خود اجازه می دهیم خود را بازیابی کند. این چیزی است که یک چرت کوتاه می تواند انجام دهد:

ماهیچه های خسته را آرام می کند

از نظر فیزیکی، چرت زدن به بدن شما استراحت می دهد. به عضلات شما اجازه می دهد تا بهبود یابند. اگر در شغلی هستید که فعالیت بدنی زیادی دارید، مانند پرستاری، یا اگر دنبال بچه ها یا نوه ها می دوید، این می تواند به ویژه مهم باشد.

مه مغزی را از بین می برد

 اگر به اندازه کافی نخوابیدید یا کیفیت خوابتان عالی نبود، مغز شما می خواهد کمبود استراحت در طول روز را جبران کند. اینجاست که چرت زدن می تواند کمک کند. چرت زدن سریع به شما این فرصت را می‌ دهد که از نظر ذهنی شاداب‌ تر شوید. هوشیاری می تواند افزایش یابد. خلق و خوی قابل بهبود است. اگر در وضعیتی خسته و بداخلاق هستید، آنگاه یک چرت می تواند این وضعیت را کمرنگ کند.

لختی را از بین می برد

در همین راستا، چرت زدن می تواند به شما کمک کند وقتی خسته هستید بهتر احساسات خود را مدیریت کنید. افرادی که کم خواب هستند، احساسات را به خوبی پردازش نمی کنند و فقط تورم شناختی بیشتری دارند. از نقطه نظر سلامت روان، چرت زدن می تواند به بهبود این موارد کمک کند.

حافظه شما را تقویت می کند

تحقیقات همچنین ارتباط بین چرت زدن و سلامت مغز را نشان می دهد. در مطالعه‌ای در BMC Geriatrics، محققان دریافتند که چرت‌ های منظم و کمتر از 30 دقیقه، خطر زوال شناختی سالمندان را طی 5 سال کاهش می‌ دهد.

چرت زدن چقدر باید باشد؟

چرت بعد از ظهر نکات مثبت زیادی دارد، اما چرت زدن دقیقا چقدر باید باشد؟ طول خواب ایده آل زیر 40 دقیقه است. این باعث می‌ شود شما احساس آرامش کنید و بدون ایجاد اختلال در خواب شبانه، انرژی خود را بازیابی کنید.

در حالت ایده آل، چرت زدن باید بین 10 تا 30 دقیقه باشد. فایده‌ ای که از آن چرت زدن احساس می‌ کنید تقریباً بلافاصله پس از بیدار شدن خواهد بود. مثلاً یک یا دو ساعت و ممکن است اینرسی خواب را تجربه کنید، که اساساً گیجی ناشی از آن مراحل عمیق‌ تر خواب است.

بایدها و نباید های یک چرت کامل

قبل از ساعت 4 بعدازظهر چرت بزنید

چرت خود را قبل از ساعت 4 بعدازظهر پایان دهید. شما نباید آن را به زمان واقعی خواب خود نزدیک کنید. به طور کلی، زودتر بعد از ظهر یا بعد از ناهار به عصر ترجیح داده می شود. به ویژه از چرت زدن از ساعت 6 تا 9 شب که برخی آن را “منطقه ممنوعه” می نامند هشدار می دهند زیرا می تواند خواب منظم شما را مختل کند.

چرت زدن را به یک عادت روزانه تبدیل کنید

در حالی که یک چرت روزانه ممکن است عالی به نظر برسد، اگر هر روز احساس خواب‌ آلودگی می‌ کنید یا نمی‌ توانید روز خود را بدون چرت سپری کنید، این می‌ تواند به معنای مشکل دیگری باشد.

ماسک خواب بزنید

نور و صدا از نظر تکاملی دلایل عمیقی هستند که مغز شما می خواهد بیدار بماند. اگر می‌ خواهید مغزتان را فریب دهید تا کمی در طول روز بخوابد، ساکت و تاریک نگه داشتن همه چیز می‌ تواند به شما کمک کند. برای انجام این کار، به خصوص اگر آفتاب بیرون است، ماسک خواب را امتحان کنید.