یک مورد عجیب از اختلال عشق هذیانی در فضای مجازی منتشر شده است که شامل یک دانشجوی 20 ساله چینی است. لیو به لو ژنجیائو، پزشک بیمارستان مردمی شماره 3 هوایان، به دانش آموزی که لیو نامیده می شود، مبتلا به این عارضه تشخیص داده شد که به صورت این باور ظاهر می شود که «همه دختران مدرسه من را دوست دارند».

به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست (SCMP)، علائم لیو در فوریه شروع شد و به طور پیوسته بدتر شد. او رفتار نامناسبی نسبت به همکلاسی های دختر از خود نشان داد که ناشی از توهم او بود که آنها هم احساسات متقابلی دارند. دکتر ژنجیائو، که لیو را معالجه می کرد، گزارش داد که این دانشجو خود را جذاب ترین مرد دانشگاه می داند. با وجود رد مکرر، لیو متقاعد شده است که زنان فقط خجالتی هستند.

علائم چیست؟

فراتر از این باور هذیانی، لیو رفتارهای مرتبط دیگری از خود نشان داد: تمام شب بیدار ماندن، عدم تمرکز در کلاس و خرج کردن پول به صورت بی پروا. این علائم به همراه توهم اولیه او منجر به تشخیص اختلال عشق هذیانی شد.

پزشک معالج او علائم دیگری که ممکن است این فرد داشته باشد را توضیح داد:

1. باورهای تزلزل ناپذیر: افراد مبتلا به این اختلال، حتی در مواجهه با طرد یا بی تفاوتی طرف مقابل، باورهای تزلزل ناپذیری در مورد ماهیت متقابل عشق خود دارند. این زمانی است که یک نفر با وجود هیچ مدرک واقعی، قاطعانه معتقد است که دوستش هم روحش است. به عنوان مثال، فکر می کنید که یک همکار لبخند می زند زیرا پنهانی او را دوست دارد.

2. رفتارهای تعقیبی: آنها ممکن است رفتارهای تعقیب کنندگی داشته باشند، مانند بازدید مکرر از محل کار یا خانه فرد، تماس مداوم یا ارسال پیامک، یا حتی ارسال هدایا یا نامه به امید جلب محبت آنها.

3. نوسانات خلقی: احساسات آنها بسته به تعامل آنها با علاقه عشقی آنها می تواند به شدت در نوسان باشد. تصور کنید که یک دقیقه در بالای دنیا هستید، زیرا فکر می کنید دوست داشتن شما مسیر شما را نشان می دهد، سپس وقتی شما را نادیده می گیرند یا شما را رد می کنند، سقوط می کنید. مانند سوار شدن بر یک ترن هوایی احساسی بدون کمربند ایمنی است.

چه چیزی باعث این اختلال می شود؟

تجربیات گذشته طرد شدن، ضربه روحی، یا رها شدن می تواند در ایجاد اختلال عشق هذیانی نقش داشته باشد. به عنوان مثال، فردی که چندین رابطه ناموفق را تجربه کرده است، ممکن است بیشتر مستعد ایجاد باورهای غیر واقعی در مورد عشق باشد. عدم تعادل در شیمی مغز یا استعدادهای ژنتیکی نیز ممکن است در بروز این اختلال نقش داشته باشد.