چرا مسافران فقط از سمت چپ سوار هواپیما می شوند؟
آیا تا به حال فکر کرده اید که چرا مسافران همیشه از سمت چپ سوار هواپیما می شوند؟ این جزئیات به ظاهر کوچک محصول سنت و عملی بودن در هوانوردی است که هم در شیوه های تاریخی و هم در کارایی عملیاتی ریشه دارد. دلایل متعددی در پشت این روش استاندارد وجود دارد که به
آیا تا به حال فکر کرده اید که چرا مسافران همیشه از سمت چپ سوار هواپیما می شوند؟ این جزئیات به ظاهر کوچک محصول سنت و عملی بودن در هوانوردی است که هم در شیوه های تاریخی و هم در کارایی عملیاتی ریشه دارد. دلایل متعددی در پشت این روش استاندارد وجود دارد که به فرآیند سوار شدن راحت تر و افزایش ایمنی کمک می کند.
سوارکردن مسافران از سمت چپ هواپیما ریشه در سنت دریایی از دوران باستان دارد. پیش از این، زمانی که سفرهای دریایی غالب بود، کشتی ها برای سوار شدن و پیاده شدن مسافران از سمت چپ یا «بندر» طراحی شده بودند.
این کار به این دلیل انجام شد که کشتی ها معمولاً در سمت چپ در بنادر پهلو می گرفتند. زمانی که سفرهای هوایی توسعه یافت، این سنت دریایی ادامه یافت و هواپیما ها طوری طراحی شدند که مسافران از سمت چپ سوار شوند. با گذشت زمان، با وجود ماهیت بسیار متفاوت سفرهای دریایی و هوایی، این استاندارد در هوانوردی شد.
طراحی هواپیما و تدارکات فرودگاه چگونه بر تصمیم سوار شدن از سمت چپ به جای سمت راست تأثیر می گذارد؟
چیدمان سوار شدن در سمت چپ و استفاده از سمت راست برای پذیرایی و سایر خدمات، ثبات و کارایی را در لجستیک مدرن سفرهای هوایی تضمین کرده است.
این سیستم عملیات را به ویژه در فرودگاه ها ساده می کند، جایی که پل های جت راهروهای متحرک که ترمینال را به هواپیما متصل می کنند برای سوار شدن به سمت چپ طراحی شده اند. این یکنواختی در صنعت هوانوردی هرگونه سر درگمی و تأخیرهای غیر ضروری را کاهش می دهد و مدیریت جریان مسافران و خدمات را برای فرودگاه ها و خطوط هوایی آسانتر می کند.
دلایل ایمنی یا نظارتی که تعیین می کند مسافران از سمت چپ سوار شوند
برخی از خطوط هوایی،استراتژی های جایگزینی برای سوار شدن به هواپیما، مانند استفاده از سیستم سه دری که از هر دو طرف هواپیما استفاده می کند را آزمایش کرده اند. این روش عمدتاً زمانی استفاده می شود که از نردبان های پله ای برای سوار شدن به جای جت بریج استفاده می شود.
با اجازه دادن به مسافران برای ورود و خروج از هر دو طرف، شرکت هواپیمایی می تواند زمان سوار شدن و پیاده شدن را کاهش دهد و در نهایت در زمان روی زمین صرفه جویی کند. با این حال، این روش گسترده نیست زیرا به شرایط خاصی مانند در دسترس بودن نردبان نیاز دارد و با زیرساخت های استاندارد فرودگاه مانند جت بریج سازگار نیست.
آیا ممکن است سناریویی وجود داشته باشد که خطوط هوایی ممکن است از سمت راست سوار شوند؟
هیچ محدودیت ایمنی یا نظارتی برای انجام آن در هر دو صورت وجود ندارد. با این حال، لجستیک سیستم فعلی برای کارایی و راحتی مسافران بهینه شده است.
سوار شدن در سمت راست، جایی که کیترینگ و سایر خدمات فعالیت می کنند، می تواند منجر به چالش های عملیاتی شود. به عنوان مثال، مسافران احتمالاً باید در اطراف گاری های پذیرایی یا خدمه تعمیر و نگهداری حرکت کنند، که ازدحام غیر ضروری ایجاد می کند و احتمالاً باعث تأخیر می شود.