تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۹:۰۳
کد خبر : 2153

ریزه کاری و ترفند های نگهداری از انواع مبل چیست ؟

ریزه کاری و ترفند های نگهداری از انواع مبل چیست ؟

مبلمان یکی از وسایل کاربردی و در عین‌حال تزئینی هر خانه‌ای است که بر زیبایی دکوراسیون می‌افزاید از این ‌رو باید در نگهداری از مبلمان توجه و دقت لازم داشته باشیم تا محیط زشت به نظر نرسد. نگهداری از مبلمان به‌صورت صحیح بر طول عمر آن‌ها می‌افزاید و در صورت نگهداری درست نیازی به تعمیر

مبلمان یکی از وسایل کاربردی و در عین‌حال تزئینی هر خانه‌ای است که بر زیبایی دکوراسیون می‌افزاید از این ‌رو باید در نگهداری از مبلمان توجه و دقت لازم داشته باشیم تا محیط زشت به نظر نرسد. نگهداری از مبلمان به‌صورت صحیح بر طول عمر آن‌ها می‌افزاید و در صورت نگهداری درست نیازی به تعمیر و تعویض مبلمان نخواهد بود.
نحوه نگهداری از مبلمان برحسب مدل و جنس آن‌ها متفاوت است اما اصول اولیه‌ای وجود دارد که باید در نگهداری از تمامی انواع مبلمان به آن توجه داشت.
به طور معمول مبلمان ها باید تا ۷ الی ۱۰ سال نیاز به تعمیر مبل پیدا نکنند اما متاسفانه بیشتر ما به نکات مرتبط با نگهداری مبلمان توجه خاصی نمی کنیم و در نتیجه مبلمان ما زودتر از زمانی که باید، نیازمند تعمیر می شود.

3 نکته برای نگهداری از انواع مبلمان

مکان قرارگیری مبلمان

نکته دیگر که در نگهداری از مبلمان باید به آن توجه داشت مکان قرارگیری مبلمان است، جنس مبلمان شما از هر نوعی باشد نباید آن را در مقابل تابش مستقیم نور خورشید قرار دهید؛ بنابراین اگر خانه شما نورگیر است مبلمان را کنار پنجره قرار ندهید چراکه نور خورشید باعث تغییر رنگ پارچه خواهد شد.

همچنین نباید مبلمان را در مجاورت وسایل گرمایشی مانند بخاری، شوفاژ و رادیاتور قرار دهید. گرما باعث خشک شدن چوب مبل و در نهایت ترک و شکستگی چوب خواهد شد. همچنین سرمای زیاد نیز به بافت چوب آسیب می‌رساند. بنابراین باید مبلمان خود را در مکانی قرار دهید که در فصل گرما و سرما از سردی و گرمی زیاد دور باشد و در نگهداری از مبلمان چرمی بیشتر به این نکته توجه داشته باشید چراکه پارچه چرم حساس‌تر است و با سرما و گرما دچار ترک می‌شود.

استفاده از کاور

بسیاری از افراد برای نگهداری از مبلمان از کاور استفاده می‌کنند استفاده از این کاورها جهت جلوگیری از نشستن گردوخاک بر روی مبلمان کار درستی است اما اگر کاور به‌درستی انتخاب نشود ممکن است به مبلمان شما آسیب وارد شود مثلاً استفاده از کاورهای پلاستیکی باعث سایش مبلمان می‌شود بنابراین باید کاوری استاندارد و مناسب انتخاب کنید.

عدم استفاده از وسایل سنگین بر روی مبلمان

نکته دیگر در نگهداری از مبلمان این است که نباید به‌هیچ‌وجه وسایل نوک‌تیز و سنگین را روی مبلمان قرار دهید این وسایل باعث پارگی و شکستگی مبلمان می‌شود همچنین برای گردگیری و شستشوی مبلمان از وسایل نوک‌تیز، برس و دستمال‌های زبر استفاده نکنید این وسایل باعث خراش مبلمان می‌شوند.

قرار دادن مبلمان بر سطح هموار

یکی دیگر از نکاتی که در نگهداری از مبلمان باید به آن توجه داشت این است که مبلمان باید در سطحی هموار قرار داده شود اگر تمامی پایه‌های مبلمان شما روی زمین نباشد هنگام نشستن سروصدا ایجاد می‌شود و ممکن است پایه آن لق شود.

نگهداری از مبل راحتی چرم

مبل راحتی چرم یکی از گران ترین انواع مبل راحتی در بازار می باشد که زیبایی خاصی را به محیط می بخشد. عدم توجه به مراقبت های لازم در زمان استفاده از این نوع مبل در نهایت باعث میشود تا طول عمر مبلمان کاهش پیدا کند. علاوه براین، منجر به تغییر ظاهر مبل و از بین رفتن زیبایی اولیه آن می گردد. از مهم ترین نکات در نگهداری از مبل راحتی چرم می توان به موارد زیر اشاره نمود:

واکس زدن مبل چرم

تفاوتی ندارد که لباس چرم استفاده می کنید یا برای مبلمان راحتی منزل این جنس را انتخاب کرده اید، در هر صورت واکس زدن مرتب را باید در برنامه خود قرار دهید. یکی از مهم ترین اصول نگهداری از مبل چرم، واکس زدن آن با واکس های مخصوص می باشد.

بعد از شستشو و گردگیری مبل چرم، بهترین کار استفاده از واکس های مخصوص و همچنین اسپری های براق کننده می باشد. واکس زدن به مبل چرمی باعث میشود تا از خشک شدن و ترک برداشتن مبل جلوگیری شود و در نتیجه طول عمر آنها بیشتر میشود.

گردگیری مرتب مبل راحتی چرم

از دیگر مواردی که در لیست فاکتورهای مهم در نگهداری از مبل راحتی چرم قرار میگیرد، گردگیری مرتب آن می باشد. با توجه به اینکه روکش های چرمی در برابر نفوذ آب تا حد مطلوبی مقاوم هستند، در نتیجه بهتر است با پارچه نمدار تمام بخش های آن را گردگیری کنید. پیشنهاد می کنیم از تمیز کردن گوشه های مبل غافل نشوید چون خیلی زود به محلی برای تجمع گرد و غبار تبدیل میشوند.

لکه گیری مبل چرم سفید

مبل راحتی چرم در رنگ های متنوعی تولید میشود و چرم سفید طرفداران خاص خود را دارد. نگهداری از مبل چرم سفید کمی سخت است و باید مراقب لکه های ایجاد شده روی آن باشید. بعد از ایجاد لک روی این نوع مبل، بهترین کار تمیز کردن آن با محلول آب و شوینده های لباس می باشد.

نگهداری از مبل پارچه ای

مبلمان پارچه ای انواع مختلفی دارد و به همین دلیل در لیست پرطرفدارترین مبلمان موجود در بازار ایران قرار می گیرد. با توجه به نوع پارچه باید شوینده مناسب را انتخاب کرد. پیش از خرید در مورد جنس پارچه و روکش حتما از فروشنده سوال بپرسید.

استفاده از بخار شور با بخار زیاد و رطوبت آن باعث شود تا مبل تغییر ظاهر دهد. به همین دلیل در هنگام شستشو دقت کافی را داشته باشید. برای از بین بردن بوی بد پارچه مبل می توان جوش شیرین بر روی آن بپاشید و شب تا صبح صبر کرده و سپس با جاروبرقی تمیز کنید.

پارچه های مخملی نیز از حساسیت بالایی برخوردار بوده و بهتر است در بازه های زمانی کوتاه به کمک پارچه نرم تمیز شود. پارچه های مخملی نیز انواع مختلفی دارد که نوع کتان و پلی استر نسبت به ریون و ابریشم مقاومت بیشتری دارد و برای تمیز کردن ریون و ابریشم بهتر است که از متخصصین این حوزه کمک گرفت.

شستشوی مبل راحتی پارچه ای

در بسیاری از مواقع و به دلایل مختلف ممکن است بخواهید مبل راحتی پارچه ای را بشویید. در این شرایط می توانید کار را به متخصصین شستشوی مبلمان بسپارید یا خودتان این کار را انجام دهید. با استفاده از بخار شور می توانید روکش مبلمان را تمیز کنید. یکی از اصول بسیار مهم در نگهداری از مبل راحتی پارچه ای عدم استفاده از بخار شور با بخار زیاد می باشد، چون ممکن است رطوبت آن باعث شود تا مبل تغییر ظاهر دهد.

علاوه بر بخار شور، می توان با یک تکه اسفنج و شامپو فرش سطح رویی مبل را تمیز کنید. البته حواستان باشد که اسفنج نباید زیاد خیس باشد و از نفوذ کف و رطوبت به داخل مبل خودداری کنید.

نگهداری از مبلمان چوبی

نگهداری از مبلمان چوبی و در واقع میز جلو مبلی و دسته های به اندازه پارچه اهمیت دارد:

  • انبساط و انقباض باعث ترک خوردن چوب می شود و به همین دلیل حتما به دمای محیط توجه داشته باشید.
  • در صورت از بین رفتن روکش چوب از مرطوب کردن آن بپرهیزید زیرا باعث باد کردن چوب می شود.
  • از گذاشتن لوازم داغ نظیر ظرف غذای داغ بر روی میز جلو مبلی چوبی پرهیز کنید چون ایجاد لک نموده و ممکن است رنگ روی کار را آب کند.
  • از گذاشتن وسایل خیس بر روی صندلی و مبل چوبی خودداری کنید زیرا باعث ایجاد لکه های سفید می شود.
  • برای ماندگاری رنگ بر روی لوازم چوبی تان هر چند وقت یک بار بر روی آنها واکس بمالید.
  • وجود خرده چوب در زیر مبلمان به معنای حمله موریانه است. در صورت امکان محصولی که موریانه به آن حمله ور شده است تعویض کنید چون به وسایل چوبی دیگر شما صدمه خواهد زد.

برچسب ها :

ناموجود