خب بچه ها متاسفانه با دفترچه راهنما نمی آیند. به همین دلیل، والدینی که برای اولین بار صاحب فرزند میشوند تمایل دارند تا یکی از اساسی‌ترین نقش‌های خود را عملی کنند. تحمیل محدودیت‌ها. تعیین مرزها در روند تربیت کودکان بسیار مهم است نه تنها برای ترویج نظم، بلکه برای آماده سازی آنها برای دنیای واقعی و ایمن نگه داشتن آنها.

البته گفتنش راحت تر از انجام دادن است. تعیین حد و مرز می تواند دشوار باشد زیرا ممکن است بچه های شما این ایده را دوست نداشته باشند و مقاومت کنند (بالاخره، بچه ها به طور طبیعی سرکش هستند).

یک نفس عمیق بکشید، بچه ها را از اتاق بیرون بیاورید و اجازه دهید نکاتی را مرور کنیم که به شما کمک می کند زمان آسان تری برای تعیین مرزهای ضروری برای کودکان داشته باشید.

تنظیم محدودیت‌ها زود هنگام گامی موثر است

تعیین محدودیت برای اینکه کودک چه کاری را می تواند انجام دهد و چه کاری نمی تواند انجام دهد، بخش مهمی از فرآیند بلوغ است، چیزی که به شکل گیری شخصیت فرزندان شما کمک می کند. آنها ممکن است ابتدا اعتراض کنند، اما بعداً متوجه خواهند شد که برای محافظت از آنها مرزها وجود دارد و برای انجام برخی کارها (و حتی برای عبور از خیابان) نظارت بزرگسالان لازم است.

تعیین این مرزها و محدودیت ها در اوایل زندگی بسیار مهم است زیرا کودکان در اوایل کودکی مغز کاملاً توسعه یافته ای ندارند تا بتوانند تصمیمات خود را بگیرند و پیامدهای آنها را درک کنند. به گفته کارشناسان، کودکان 2 تا 7 ساله هنوز به جادوها و فانتزی اعتقاد دارند. از 8 تا 11 سالگی به دلیل مدرسه شروع به پذیرش و درک قوانین می کنند و تنها از 12 سالگی شروع به رشد تفکر انتقادی خود می کنند.

ممکن است در ابتدا احساس بدی داشته باشید اگر آنها را مجبور به خوابیدن در ساعت خاصی کنید یا زمان آنها را با استفاده از رایانه یا بازی ویدیویی کاهش دهید. اما وقتی بچه ها بزرگتر می شوند، این مرزها به روابط و رفتارهای سالم تبدیل می شوند.

از سوی دیگر، آموزشی که بدون تعیین حد و مرز انجام می شود، قادر به ایجاد برخی عادات و رفتارهای ناسالم است که تغییر آنها در آینده دشوار خواهد بود. «توازن قدرت» در خانه می‌تواند به سمت کودک تغییر کند و او نسبت به والدین خود احساس قدرت بیشتری می‌کند و هر بار برای امتناع از انجام کاری که شما خواسته‌اید اعتراض می‌کند و گریه می‌کند. آنها همچنین گستاخ بزرگ خواهند شد و عادت دارند هر چیزی را که می خواهند به دست آورند.

بنابراین باید به کودکان بفهمانید که قوانینی از سال اول زندگی آنها وجود دارد. به این ترتیب، کوچولوها از سنین پایین شروع به درک اینکه «بله» و «نه» به چه معناست، چه چیزی درست است و چه چیزی نادرست است.

مرزها برای مراقبت از کودک چیز خوبی هستند

بچه ها ممکن است در درک نیاز به پیروی از قوانین شما کند باشند. به همین دلیل است که باید بدانید چگونه مذاکره کنید و خودتان را تحمیل کنید و به آنها توضیح دهید که رفتار بد عواقبی دارد. هر چه زودتر این اتفاق بیفتد، زودتر به این ایده عادت می کنند که والدینشان مسئول هستند. اگر قبلاً سعی کرده‌اید این کار را انجام دهید و موفق نشده‌اید، به این نکات برای آموزش مرزها (و اجرای آن مرزها) به کودکان نگاهی بیندازید:

1. قوانین را ارائه دهید

هرگز در مورد قوانین مذاکره نکنید، و اجازه ندهید بچه ها در اولین بار با نادیده گرفتن آنها به طور سرکشی از آنها فرار کنند. تمام خانواده را در این فرآیند مشارکت دهید: اگر عموها یا پدربزرگ ها و مادربزرگ ها برای بچه های خانه فست فود یا شیرینی سرو کنند، تشویق به عادات غذایی سالم در خانه فایده ای ندارد.

2. اهمیت مرزها را توضیح دهید

اقتدار خود را اعمال کنید و اهمیت داشتن مرزها و پاسخ به شورش ها را با مجازات های جزئی و نمادین تقویت کنید. در صورت امکان، برای بچه ها توضیح دهید که چه چیزی پشت قوانین وجود دارد تا آنها را مجبور کنید خودشان رفتارشان را اصلاح کنند. اگر آنها از پوشیدن لباس‌های گرم‌تر در یک روز سرد خودداری می‌کنند، باید توضیح دهید که این برای ایمنی و سلامتی آنها مهم است.

3. الگو باشید

به جای دیکتاتور بودن، نمونه باشید. وقتی با بچه ها بیرون رفتید و یا در خانه هستید، زندگی با مرزها را نشان دهید. اگر ببینند که شما هم قوانین را رعایت نمی کنید، عصیان می کنند. از طریق عمل به آنها نشان دهید که چگونه در زندگی خود آگاه باشند و به مرزها احترام بگذارند و از طریق تعامل با بزرگسالان دیگر زیرا کودکان با مشاهده چیزهای زیادی یاد می گیرند.

4. کارها را برای آنها انجام ندهید

وقتی بچه‌ها بزرگ می‌شوند، به بچه‌ها استقلال و این فرصت را بدهید که خودشان کارها را انجام دهند و به جای انجام دادن آن کارها برای آنها، از این طریق یاد بگیرند. به عنوان مثال، اگر نیاز دارند از کسی عذرخواهی کنند، از او بخواهید عذرخواهی کند (والدین نباید از طرف او عذرخواهی کنند).

5. تقویت رفتار خوب

رفتار اشتباه را با پیگیری فوری با رفتار مناسب برای تقویت آن اصلاح کنید. هرگز اجازه ندهید که نافرمانی بدون مجازات به عنوان ترحم باقی بماند. در غیر این صورت، بچه ها هرگز متوجه نمی شوند که کار اشتباهی انجام داده اند.

6. به تلاش های آنها احترام بگذارید

حتی اگر محدودیت‌ها غیرقابل مذاکره هستند، یاد بگیرید که تلاش‌های فرزندانتان را تشخیص دهید و به خاطر رفتار خوبشان به آنها تبریک بگویید. حتی می‌توانید با دادن یک جایزه کوچک به آن‌ها یا سرگرم شدن بعد از یک مجموعه رفتار خوب، آن را تبدیل به یک رقابت کنید.

7. صبور و در عین حال سختگیر باشید

اولین باری که با سرپیچی کودکان مواجه شدید تسلیم نشوید. محکم بایستید حتی اگر به معنای تنبیه آنها با برداشتن چیزی است که دوست دارند. اما از فریاد زدن، تهدید و تنبیه بدنی بپرهیزید. در غیر این صورت، آنها با این ایده بزرگ می شوند که مرزها چیزی به آنها تحمیل شده است.

8. بدون مرز، بدون مسئولیت

فرآیند تعیین و تحمیل مرزها بر فرزندان تجربه ای است که به صبر، اصرار و آزمون و خطای زیادی نیاز دارد. شما مطمئناً این را در کودکی با والدین خود تجربه کرده اید. اما هر نسلی خود را با رفتارهای جدید وفق می دهد: اگر شما در کودکی با کتک زدن “آموزش” دیده اید، مطمئناً همین را برای فرزندان خود نمی خواهید.

هنگام ایجاد قوانین خانه، به یاد داشته باشید که مرزهای ایمنی و بهداشت غیرقابل مذاکره هستند: آنها نمی توانند به تنهایی از خیابان عبور کنند، آنها نمی توانند در شب خانه را به تنهایی ترک کنند و نیاز به دوش گرفتن روزانه دارند. اما قواعد دیگر را می توان از طریق گفت و گو و برخی مذاکره تطبیق داد.

اگر حتی با رعایت نکات بالا در اثبات قدرت خود در خانه مشکل دارید، از یک روانشناس کودک کمک بگیرید.