خبر روز

این لامبورگینی زیبا با موتور برقی مرسدس‌ بنز می تازد!

پیشرانه‌ های مرسدس بنز آنقدر معتبر و قدرتمند هستند که ردپای آن‌ ها را می‌ توان در خودروهایی پاگانی و آستون مارتین و حتی لامبورگینی ببینیم!

مرسدس بنز با قرض دادن موتورهای AMG خود به خودروهایی که نشان ستاره سه پره افسانه‌ ای را ندارند، جریان درآمدی جدیدی ایجاد کرده است. شما یک پیشرانه V-۱۲ در پاگانی یوتوپیا، یک پیشرانه V-۸ در چندین مدل آستون مارتین و یک موتور چهار سیلندر در یک لوتوس امیرا را خواهید یافت که ساخت مرسدس هستند؛ اما آیا می‌ دانستید که چندین سوپرکار معروف دیگر نیز فناوری پلاگین هیبریدی خود را از این برند لوکس آلمانی قرض می‌ گیرند؟ با این حال، تفاوت این است که مرسدس یا AMG از نظر فنی این فناوری را توسعه نداده‌ اند.

مرسدس بنز از سال ۲۰۲۱ مالک برند Yasa بوده است. این شرکت بریتانیایی که در سال ۲۰۰۹ تأسیس شد، در ۲۰۲۱ توسط مرسدس خریداری شد. این شرکت هم‌ اکنون روی ساخت موتورهای شار محوری تمرکز کرده و توسط تیمی از مهندسان هر دو شرکت یاسا و مرسدس AMG پیشرفته‌ تر شدند.

این موتورها با طراحی بسیار فشرده که امکان جانمایی آن‌ ها را در فضاهای تنگ فراهم می‌ کند، اندازه و وزنی نصف موتورهای سنکرون مورد استفاده در خودروهای الکتریکی کنونی AMG دارند. موتورهای الکتریکی شار محوری جدید عنصر منحصر به‌ فرد خودروهای الکتریکی آیندهٔ AMG خواهد بود، همان‌ طور که پیشرانه‌ های بنزینی V۸ برای سال‌ها چنین بودند.

نکته بسیار جالب اینجاست که موتورهای شار محوری این برند روی هر دو سوپرکار لامبورگینی یعنی روئلتو و تمراریو نصب شده‌ اند. در حالی که این دو مدل دارای موتورهای احتراق داخلی گروه فولکس واگن هستند، اما دو موتور الکتریکی نصب شده در محور جلو آنها توسط شرکت بریتانیایی تأسیس شده در سال ۲۰۰۹ طراحی شده‌ اند. تناقض بزرگ در اینجا این است که نه مرسدس و نه AMG هنوز خودرویی را با موتورهای شار محوری عرضه نکرده‌ اند.

موتور یاسا حدود ۱۷ کیلوگرم وزن دارد و در مدل‌ های لامبورگینی حداکثر قدرت ۱۴۸ اسب‌بخار و ۳۰۰ نیوتون‌ متر گشتاور را ارائه می‌ دهد. موتور شار محوری فقط ۲.۷۵ اینچ ضخامت و ۱۱.۶ اینچ قطر دارد.

این دو مدل لامبورگینی که به آن‌ ها اشاره کردیم اولین خودروهای جاده‌ ای نیستند که از موتورهای شار محوری یاسا استفاده می‌ کنند. عنوان اولین خودرو با موتور یاسا به کونیگزگ رگرا تعلق دارد که در سال ۲۰۱۶ وارد خط تولید شد. فراری SF۹۰ استراداله و GTB۲۹۶ نیز چند سال بعد به این لیست اضافه شدند.

مطالب مرتبط

دکمه بازگشت به بالا