چرا نباید ممبر فیک تلگرام بخریم ؟ (10 دلیل)
امروزه تلگرام یکی از پرطرفدارترین شبکههای اجتماعی است که بسیاری از کسبوکارها و افراد برای تبلیغات، اطلاعرسانی و برقراری ارتباط با مخاطبان خود از آن بهره میبرند. یکی از چالشهای اساسی که کاربران تلگرام با آن روبرو هستند، افزایش تعداد اعضا در کانالهایشان است. اما سوالی که مطرخ می شود آیا در شروع کار می توان از ممبر فیک استفاده کنیم؟ اگر خیر، چرا نباید ممبر فیک تلگرام بخریم ؟
ممبر فیک چیست؟
ممبر فیک در واقع به اکانت های تلگرامی گفته می شود که هیچ شخص واقعی پشت آن نیست و توسط ربات ها و کامپیوتر ها ایجاد شده اند. این نوع ممبرها هیچ رفتار انسانی نداشته و در تعداد بازدید، کامنت و یا ری اکشن هیچ تاثیری ندارند و فقط عدد تعداد ممبرها را افزایش می دهد و به کاربر این حس را القا می کند که با کانال یا گروه محبوب و پر طرفداری مواجه شده است.
معایب ممبرهای فیک
- تعامل پایین: همان طور که گفته شد این نوع از ممبرها هیچ گونه فعالیتی ندارند و در تعداد ویو، ری اکشن و کامنت ها بی تاثیر هستند. اصلی ترین فاکتور شبکه های اجتماعی و پیامرسان ها، میزان تعامل کاربران محسوب می شود و هرچه میزان تعامل کمتر باشد، میزان پیشنهاد کانال توسط خود پلتفرم به سایر کاربران کاهش می یابد.
- ریزش کاربران واقعی: ممبرهای واقعی شما نیز با مشاهده تعامل پایین، بعد از مدتی متوجه فیک بودن اعصای کانال خواهند شد و نسبت به مجموعه شما بی اعتماد شده و در نهایت از کانال شما خارج خواهند شد.
- ریزش ممبر: ممبرهای فیک نه تنها مزیت های ممبرهای واقعی را ندارند بلکه معایب آن ها را نیز به همراه دارند!! ممبرهای فیک بعد از مدتی ریزش شدیدی پیدا می کنند. دلیل این امر خارج شدن اعضا از کانال نیست بلکه عدم فعالیت اکانت ها و حذف شدن توسط تلگرام می باشد.
- تنبیه توسط تلگرام: آنالیز و بررسی گروه ها و کانال های تلگرامی امروزه توسط هوش مصنوعی انجام می شود. به همین دلیل تشخیص ممبر فیک به مراتب نسبت به قبل آسان تر و سریع تر شده است. اگر این ابزار هوش مصنوعی تشخیص سو استفاده از ممبرهای فیک به ویژه در آغاز ساخت کانال یا گروه دهند، امکان بسته شدن کانال یا گروه وجود دارد.
- کاهش دقت نتایج آماری: با توجه به اینکه ممبرهای شما فیک خواهند بود، سنجش عملکرد جشنواره ها، تخفیف ها و تولید محتوای شما عملا امکان پذیر نخواهد بود، چرا که عملکرد ممبرهای واقعی و ممبرهای فیک به صورت ترکیبی مشخص خواهد شد. این داده های غلط می تواند منجر به پیاده سازی استراتژیک های غلط شده و نه تنها نتیجه مطلوب را دریافت نخواهید کرد، بلکه منجر به وارد شدن ضررهای مالی نیز می شود.
- عدم تبادل سایر کانال ها: یکی از راه های بالا بردن ممبرهای طبیعی و ارگانیک کانال های تلگرامی، تبادل است. اما معیار کانال ها برای تبادل، میزان تعامل و بازدید کانال شماست، نه تعداد ممبرهای کانال. بنابراین به دلیل پایین بودن فاکتور های اصلی ذکر شده، صاحبان کانال ها حاضر به تبادل با شما نخواهند بود.
- تأثیر منفی بر کسبوکار: اگر شما به عنوان یک کسبوکار از ممبرهای فیک استفاده کنید، این کار میتواند به اعتبار حرفهای شما آسیب بزند. بسیاری از کاربران آگاه و حساس هستند و استفاده از ممبر فیک میتواند اعتماد مخاطبان به محصولات و خدمات شما را از بین ببرد
- افزایش اسپم و حسابهای مشکوک : ممبرهای فیک معمولاً از طریق حسابهای ربات یا جعلی اضافه میشوند که ممکن است محتوای اسپم یا مشکوک ارسال کنند. این موضوع میتواند باعث کاهش کیفیت کانال شود و موجب آزردگی اعضای واقعی گردد. همچنین وجود این حسابهای اسپم میتواند کانال شما را به هدف حملات سایبری یا فیشینگ تبدیل کند.
- کاهش کیفیت بحث و گفتوگوها: در گروهها و کانالهایی که اعضای واقعی به تعامل با یکدیگر میپردازند، بحثها و گفتوگوها میتوانند پربار و مفید باشند. اما وقتی بیشتر اعضا فیک هستند، سطح گفتوگوها به شدت پایین میآید. هیچ پرسش و پاسخی وجود ندارد و این موضوع باعث میشود محتوای کانال خشک و بیروح به نظر برسد و افراد واقعی هم تمایلی به شرکت در گفتوگوها نداشته باشند.
- کاهش انگیزه برای تولید محتوای ارزشمند: با استفاده از ممبرهای فیک، تولیدکنندگان محتوا ممکن است به اشتباه تصور کنند که تعداد بالای اعضا به معنای موفقیت است. این باعث میشود انگیزه برای تولید محتوای باکیفیت و ارزشمند کاهش یابد، زیرا بدون توجه به کیفیت محتوا، تعداد اعضا افزایش یافته است. این میتواند به کاهش استانداردها و کیفیت کلی کانال منجر شود.
چرا از ممبرهای فیک استفاده می شود؟
حال که پاسخ “چرا نباید ممبر فیک تلگرام بخریم ؟” را دریافت کردیم سوال بعدی مطرح می شود که پس چرا بازار ممبرهای فیک داغ است؟ اکثرا از ممبرهای فیک در ابتدای ساخت کانال استفاده می شود چرا که معیار اعتبارسنجی کانال توسط کاربر، در اولین نگاه تعداد ممبرهای آن است. به بیان دیگر، فرض کنید یک کانال با 60 عضو واقعی دارید. طبیعتا کاربر جدید با مشاهده تعداد ممبرها، به شما اعتماد نخواهد کرد. به همین دلیل صاحبان کانال ها در ابتدای راه از ممبرهای فیک استفاده می کنند. اما استفاده از ممبرهای فیک ملزوم به تداوم تولید محتوا و حفظ کیفیت محتوای تولید شده می باشد.
نتیجه گیری
استفاده از ممبرهای فیک توصیه نمی شود. چراکه اصلی ترین شاخص در دیجیتال مارکتینگ، به دست آوردن و حفظ اعتماد کاربر است و استفاده از ممبرهای فیک دقیقا اعتماد کاربر را مورد هدف قرار می دهد. همچنین استفاده از ممبرهای فیک در دراز مدت هیچ سودی نداشته و با ریزش آن ها ضررهای مالی خواهید دید. بهترین راه برای کسب ممبر، پیاده سازی تقویم محتوایی و تولید محتوا با کیفیت و منظم بر اساس آن است.
منبع: