کسب و کار

عمر برند یا علامت تجاری چقدر است؟

ماندگاری نام برند در ذهن مشتری مهم‌ترین دلیل ثبت برند در جهت رشد و گسترش کسب و کار است. بعد از ثبت شرکت و شروع به کار آن، برند تجاری باعث جذب مشتری می‌ شود و باید محبوب شدن برند تجاری در بین مشتریان بسیار مورد توجه قرار گیرد.

به‌ روز نگه‌ داشتن مسائل مربوط به برند تجاری یکی از راه های افزایش عمر برند می باشد. باید به‌ طور مداوم تمام کانال‌ هایی که با اسم برند شما در ارتباط هستند را به‌ روز نگه‌ دارید. مانند اینکه همیشه باید سربرگ نامه‌ های اداری شما با لوگو و نام برند شما تطابق داشته باشد تا در حافظه مخاطب نقش ببندد امضای ایمیل‌ هایتان باید همیشه آپدیت و طبق استراتژی کسب و کارتان باشد. برای موفقیت در به‌ روز بودن برند تجاری باید مجموعه‌ ای از اسناد مربوط با علامت تجاری خودتان را تهیه کنید. این اسناد پایه‌ های کسب و کار شما هستند.

آشنایی با برند و مزایای ثبت علائم تجاری

برند برای فرد حقیقی یا حقوقی که به دنبال حضور در تجارت حرفه ای می باشد یک امر ضروری است. در دنیای امروز، همه ما با برند و یا علامت تجاری آشنایی داریم. به طور کلی برند به نام تجاری گفته می شود که کالاهای تولیدی یا خدمات ارائه شده توسط یک بنگاه را از کالاها یا خدمات سایر بنگاه ها متمایز و جدا می سازد.

بیشتر بخوانید: برای ثبت شرکت پیمانکاری باید از کجا شروع کرد

این نام می تواند به صورت فارسی یا فینگلیش ( فارسی و انگلیسی ) ثبت شود. تولید کنندگان و یا وارد کنندگان کالاها می توانند نام مورد تقاضای خود را منحصرا به نام شرکت و یا به نام شخص حقیقی ثبت نمایند و این نام را بر روی کالای مشخصی درج نمایند.

مدت زمان اعتبار یا عمر برند ثبت شده چقدر است؟

عمر برند محدود است ولی آرم تجاری قابلیت تمدید شدن نامحدود به واسطه پرداخت هزینه های مربوطه را خواهد داشت.
با ثبت برند امکان محافظت آرم تجاری توسط مراجع قانونی که در اکثر نظام‌ ها اجازه متوقف کردن تخلف در این زمینه را دارند،را دارید .و می توانید عمر برند خود را افزایش دهید.

شرایط ثبت برند

هر شرکت و یا شخصی می تواند علائم تجاری مختلفی داشته باشد در صورتی که فرایند به صورت قانونی انجام داده باشد. برند بسته به نوع حوزه فعالیت هر شرکتی در طبقات خاصی قابل ثبت است . طبق قانون ثبت علائم تجاری پس از ثبت برند شرکت شما نسبت به برند خود حق انحصاری پیدا می کنید و به موجب آن شما می توانید از شخصی که از علامت شما سوء استفاده کرده است شکایت کنید و پیگیری فانونی به عمل آورید. برای مثال شخصی که نام تجاری آن مشابه یا عین نام تجاری شما باشد متخلف محسوب می شود و شما می توانید جهت جلوگیری از آن برآیید.

تفاوت عمر برند با عمر محصول را می دانید؟

محصول همواره چهار مرحله عمر را طی میكند. مرحله اول كه مرحله معرفی محصول به بازار است و معمولا فروش بسیار كم است. بعد از این مرحله محصول كم كم شناخته شده و عده بیشتری نیازهایشان را از طریق این محصول برطرف می كنند و حجم فروش با در زمان كمتری افزایش می یابد (سرعت رشد فروش زیاد است)

بیشتر بخوانید: نکات مهم قبل از ثبت شرکت و برند

ولی منحنی عمر یك برند میتواند متفاوت از منحنی عمر محصول باشد. به عنوان مثال میتوان منحنی عمر نام تجاری سونی را مثال زد كه با نو آوری و ایجاد محصولات جدید سعی می كند قسمت بلوغ برند خودش را طولانی تر كند و این حالت را حفظ كند و نگذارد فروش برند كم شود.

این كار می تواند ماحصل فروش چندین محصول در چندین گروه كالای مختلف در چند كشور مختلف باشد. به هر حال به محض اینكه منحنی عمر محصولی به قسمت كهنسالی نزدیك میشود با ایجاد یك محصول جدید و یا نو آوری در آن محصول سعی می كند سن بلوغ محصول را طولانی تر نموده و یا حتی با جایگزین نمودن محصولی كاملا جدید به همان بازار عمر بلوغ برند خود را طولانی تر كند و از نزدیك شدن منحنی عمر برند به مرحله كهنسالی جلوگیری نماید. فرض میكنیم شركت یك محصول دارد و تحت یك برند آنرا عرضه می كند.

بیشتر بخوانید: ثبت شرکت می تواند برای کسب و کار ها چه مزایایی داشته باشد

ولی اگر این شركت دو برند برای یك محصول داشته باشد مثلا كاغذ فتوكپی را كه از هر لحاظ یكسان هستند را با دو نام تجاری مختلف A و B عرضه نماید در آن صورت ملاحظه می شود كه علیرغم اینكه منحنی عمر محصول حاصل جمع فروش تك تك برندهایمان است این در حالیست که ممکن است یكی از برندها زودتر از مرحله رشد به بلوغ رسیده و رشد كمی داشته است در حالیكه محصول دیگر در زمان رشد خود فروش بیشتری داشته است.

برندها در بازارها در جنگهای تجاری عمرشان را از دست می دهند. مثلا در جنگ تجاری برند شركت دیگری ممكن است برند A ما زودتر عمر مرحله رشدش را طی كند و زودتر هم به كهنسالی برسد و از بین برود. منحنی عمر محصول به پیشرفت تكنولوژی و نو آوری بستگی دارد.

مطالب مرتبط: ثبت شرکت و برند اولین گام از موفقیت کسب و کار حرفه ای

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا