آیا چاپ و توزیع تراکت هنوز هم یک تبلیغ موثر است؟

تراکت یکی از ایده آل ترین و موثرترین روش های تبلیغات محسوب می شود. شما توسط تراکت می توانید در حجم بالا و با هزینه کم خدمات و محصولات خودتان را معرفی کنید. یک تراکت خوب از زمانی که به دست یک فرد یا در یک اجتماع قرار می گیرد، قدرت بالای جذب خود را به نمایش می گذارد و مخاطبین هدف خودش را جذب می کند. اما برای اینکه بتواند به درستی این عمل جذب را انجام دهد چندین المان و ویژگی را در کنار یکدیگر باید به کار بگیرد.
فهرست مطلب
نکاتی را که در طراحی یک تراکت موفق باید رعایت کنیم ؟
تیتر اصلی
تیتر اصلی مهمترین عنصر یک آگهی تبلیغاتی به شمار میرود و مانند اسم رمز، مجوز ورود خواننده به فضای تبلیغات است . به طور معمول ،تعداد کسانی که فقط تیر را میخوانند پنج برابر بیشتر از آنهایی است که بدنه آگهی را هم می کند. وقتی تیتر را نوشتید تقریباً ۸۰ درصد کار انجام شده است و اگر همین تیتر نتواند در مشتری انگیزه ایجاد کند ۸۰ درصد پول سرمایهگذار را دور ریخته اید.
برنامه ریزی کنید
یک قانون مهم در طراحی و به خصوص طراحی تبلیغاتی وجود دارد : کمتر ، غنی تر است . اگر شما تراکتی طراحی کنید که حجم زیادی محتوا داشته باشد ،تعداد بسیار کمی از مردم بیش از نیمی از ثانیه به آن نگاه خواهند کرد . چیزی که آن ها متوجه می شوند این است که اطلاعات زیادی را باید پردازش کنند.
پس کاری که باید انجام بدهیم حذف و تقلیل اطلاعات لازم به نکات بسیار مهم ساده و قابل هضم است . هر چیزی که احساس می کنید نیاز ندارید را دور بریزید تا تمام آن چه واقعا احتیاج است به شکلی موجز و مختصر در بیاید.
شناسایی مخاطبین
جامعه هدفتان را بدقت شناسایی کنید. پیام و چگونگی گفتار خود را متناسب با مخاطبانتان انتخاب کنید. شناسایی جامعه هدف نیازمند صرف زمان کافی است تا بتوانید به خوبی تبلیغات و پیام خود را بگوش افرادی که می توانند خریدار محصول و یا استفاده از خدمات شما باشند برسانید.
تراز کردن محتوا و اطلاعات تماس
استفاده از فونت صحیح و طرحبندی ساده، تاثیر قابلتوجهی در بهتر فهمیدن تراکت دارد. اغلب ما عادت به خواندن از چپ به راست و از بالا به پایین داریم پس هنگام طرحبندی تراکت این موضوع را در نظر بگیرید. اطلاعات تماس باید واضح و بدون افکتهای گرافیکی درج شوند. استفاده از Qrcode نیز راه بسیار ساده و قابل دسترسی مخاطب به این اطلاعات کسبوکار شما است.
تصاویر
آن هایی که طراح نیستند معمولا وقتی صحبت از پیدا کردن تصاویر می شود ، می ترسند . بعضی ها کلیپ آرت را می شناسند و آن را خیلی جذاب و هیجان انگیز می دانند اما اکثرا از گزینه های دیگر بی اطلاع هستند . خوش بختانه دنیای اینترنت ، منبعی نا محدود و رایگان است ؛ البته اگر بدانید کجا دنبال چیزی که می خواهید ، بگردید . پس جست و جو کنید و منابع اطلاعاتی خود را از تصاویر جذاب گسترش دهید.
مکان و زمان مناسب پخش تراکت
توزیع تراکت در زمان و مکان نامناسب میتواند به راحتی منجر به هدر رفتن آن گردد. بنابراین برای داشتن نتیجهی مورد نظر بهتر است که در ابتدا زمان و محل متناسب با نوع کسبوکار با توجه به حضور افرادی که میتوانند به مشتریهای واقعی بدل شوند را به درستی بررسی کرد.
شخصیت کار خود را با رنگ نشان دهید
رنگ ، بیشتر از تایپوگرافی یا تصاویر در خلق شخصیت کار شما نقش دارد . در واقع رنگ است که نقش اصلی را ایفا می کند تا مخاطب شما ترغیب شود تراکت را بردارد یا نه . پس باید رنگ تراکت را به عنوان عنصری روان شناختی در نظر بگیرید .
رنگ های خانواده مرکبات مثل زرد و نارنجی می توانند شاد ، هیجان انگیز و خوش بینانه به نظر برسند و برای یک طراحی غیر رسمی بسیار عالی هستند ؛ در حالی که رنگ هایی چون آبی یخی و خاکستری کم رنگ بیشتر خردمندانه و صنعتی هستند و برای یک طراحی با شخصیتی رسمی و کاملا حقوقی بیشتر به کار می آیند . انتخاب یک پالت رنگی اشتباه می تواند مشتریان احتمالی را نسبت به شما سرد و بدبین کند و بر عکس یک انتخاب هوشمندانه در رنگ تراکت ، آن را به مترجمی تبدیل می کند که خود برای شما مشتری جذب می کند.
اهمیت فراخوان
تراکتها نسخهی بزرگتر کارت ویزیت نبوده و هدف دیگری را با خود به همراه دارند. اینکه در ابتدای تراکت خود از چه عنوان و تیتری استفاده میشود در بازاریابی بسیار تعیینکننده خواهد بود. گاهی اوقات یک جمله مناسب در عنوان میتواند چنان تاثیری در تبلیغات داشته باشد که مشتریان بالقوه را به مشتریان واقعی بدل کند. این جملات نقش همان فراخوان و دعوت مشتریان به عمل (خرید) را ایفا کنند.
چگونه تراکت توزیع کنیم؟
به منظور توزیع تراکت های تبلیغاتی چاپ شده خود، موارد زیر را در نظر بگیرید:
- منطقه شهرداری مورد نظر را در شهر خود انتخاب کنید.
- محلاتی که در این محدوده شهرداری قرار دارند را در نظر گرفته و بهترین لوکیشن محله یا محله های مورد نظر را انتخاب کنید.
- از شرکت های توزیع مویرگی تراکت های تبلیغاتی بخواهید که در نقاط مورد نظر شما، تراکت را به روشی که شما مد نظر دارید (چهره به چهره یا الصاق با چسب در مکان های مجاز و. . . )، توزیع کند و گزارش روزانه در اختیار شما قرار دهد.
- اگر قصد دارید تا تراکت ها را در مجتمع های مسکونی، تجاری و اداری توزیع کنید، بهتر است از نشریات محلی استفاده کرده و به همراه کتابچه های آگهی، تراکت را به دست مشتری بالقوه برسانید.
- اگر جامعه مخاطب شما، زنان خانه دار، کودکان، نوجوانان و این قشر هستند، قرار دادن تراکت در داخل پلاستیک های خرید میوه و سبزی و شیر و لبنیات و امثالهم که توسط خرده فروشی ها انجام می شود، توصیه می شود.
- توزیع تراکت یک منطقه را در چند فاز انجام دهید تا در هر فاز، فیدبک را بررسی کنید.
- از شرکت یا مجموعه توزیع کننده تراکت بخواهید که از رها کردن تراکت زیر درب منازل پرهیز کند.
- در روزهای بارانی، پخش تراکت را از دستور کار خارج کنید.
- تراکت های تبلیغاتی که خوب و دقیق و هدفمند توزیع می شوند، بازخورد بهتری برای تبلیغ کننده دارد.
- پیش از توزیع تراکت، خودتان را جای تبلیغ گیرنده بگذارید. آیا واقعا این تراکت، مناسب وی بود؟
- توزیع تراکت تهیه غذا یا پیک موتوری باید باتوزیع تراکت تبلیغ مدرسه دخترانه یا تراکت مزون لباس فرق کند.
چه مشاغلی به چاپ تراکت نیاز دارند؟
در دنیای پیشرفته ی امروز روش های مختلفی برای تبلیغات به وجود آمده است اما این امر، شکل های سنتی تبلیغ مانند چاپ تراکت را ناکارآمد نکرده است. البته این مسئله نیز می بایست در نظر گرفته شود که در حقیقت چاپ تراکت برای همه مشاغل ضروری و مفید نیست. در برخی مشاغل، بهتر است به جای آن، اقلام تبلیغاتی دیگری مانند کاتالوگ، بروشور، شاپینگ بگ، تقویم رومیزی و … چاپ و توزیع شود.
اما چاپ تراکت برای چه نوع مشاغلی مناسب است؟ به طور کلی در مشاغلی که مخاطبان آن ها، طیف وسیعی از اقشار جامعه را تشکیل می دهند و یا هدف کارفرما تبلیغات در منطقه خاصی است، چاپ تراکت امری مفید خواهد بود. به عبارتی، چاپ تراکت به خرده فروشانی که مستقیماً با مخاطب خود در ارتباط هستند، پیشنهاد می شود. به عنوان مثال فروشگاه ها، آموزشگاه ها، باشگاه های ورزشی، فست فود ها، رستوران ها، شرکت های بیمه و مشاغل این چنینی با چاپ تراکت می توانند فروش خود را بهبود بخشند.